Już ponad 100 lat temu Robert Baden-Powell zwrócił się do autora „Księgi Dżungli” z prośbą o jej udostępnienie na potrzeby rozwoju najmłodszej grupy wiekowej w skautingu.
Od tamtej pory skauci na całym świecie podczas zakładania gromad przyjmowali tę książkę jako główną fabułę w pracy z dziećmi. Skauci Europy są organizacją mocno nawiązującą do metody z początków skautingu, dlatego swoich najmłodszych podopiecznych w Polsce nazywamy wilczkami, a do pracy wychowawczej używamy tej samej książki, co przed stu laty prekursorzy tej metody.
„Księga Dżungli” nie została wybrana przypadkowo na tę „najważniejszą” w pracy z gromadą. Oczywiście, R. Baden-Powell spędził dużo czasu w Indiach i książka, która nawiązywała do miejsc, które mógł widzieć, była dla niego interesująca. Mimo tego, że opowiadania o Mowglim wydawane były w czasopiśmie i już za życia R. Kiplinga budziły duże zainteresowanie społeczne, to wartość „Księgi Dżungli” przedstawia się w jej zawartości. Opowieść o zwykłym, acz niezwykłym chłopcu, który popełnia dużo błędów, ale tak naprawdę chce dobrze, pozwala dziecku w gromadzie postawić siebie na miejscu głównego bohatera. Mowgli będąc „ludzkim szczenięciem” jest idealnym odwzorowaniem dziecka w gromadzie. Dziecka, które lubi czasem „pobujać się na lianach” czy raz na jakiś czas nie posłuchać swojego „przywódcy stada” lub nauczyciela.
Jednak z drugiej strony chłopiec ten jest kompletnie inny, bo wyjęty z ram ludzkich posiada swobodę, której dzieci niekoniecznie są w stanie doświadczyć w swoim życiu. Mowgli jest wolny… Jednak autor w swojej mądrości pokazuje, że wolność to nie anarchia, którą reprezentują małpy. Wolność odnosi się do plemienia, które przestrzega praw, a także szanuje innych wokół siebie, ich praw i autonomii. Poza samym Mowglim w „Księdze Dżungli” występują postacie, które można jasno określić jako „złe” lub jako „dobre”. Warto podkreślić, że tak naprawdę nie ma złych cech czy temperamentów, a jedynie to jak wykorzystamy dane właściwości pokazuje, jakie dobro wychodzi z naszego postępowania.
Korzystając z tej książki możemy zobaczyć, jakie są skutki poszczególnych zachowań, a w pracy z wilczkami właśnie o to nam chodzi. Nie chcemy powiedzieć: „to jest złe i Tobie tak nie wolno” albo „to jest dobre i Ty tak musisz robić”. Chcemy powiedzieć: „przypatrzcie się dobrze, o Wilcy”, przypatrzcie się, jakie skutki dla Was i osób dookoła mogą przynieść konkretne zachowania. Kolejnym krokiem jest ustalenie z dziećmi, co uważają o danym zachowaniu i jakie skutki widzą oraz czy chcieliby ich doświadczać.
Wstęp do Żółtej Księgi Dżungli
Żółta Księga Dżungli w zamierzeniu redaktorów ma stanowić pomoc pedagogiczną dla szefów i szefowych żółtej gałęzi w lepszym rozumieniu i dopasowaniu zdarzeń z Księgi Dżungli do życia gromady.
Książka dostępna jest do użytku wewnętrznego przez skautów w formie papierowej (dostępna w Azymucie) i cyfrowej (SharePoint).
W Skautach Europy od 2003 roku (wcześniej w DHiH). Przeszedł całą drogę skautową od Wilczka. Jako szef zaczynał jako Akela 1. Gromady Pilawskiej, przez ostatnie kilkanaście lat pełnił różne funkcję między innymi akela, hufcowy, namiestnik wilczków. Obecnie członek Rady Naczelnej oraz szczepowy.